Badania CATI

Badania CATI

BADANIA CATI

Wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo

STUDIO CATI

45 STANOWISK

Niezależne studio CATI obejmujące łącznie 45 stanowisk

MOŻLIWOŚCI

1500 WYWIADÓW DZIENNIE

Studio umożliwia realizację ponad 150 tys. wywiadów rocznie

USPRAWNIENIA

AUTOMATYZM

W ostatnich latach wprowadziliśmy system do automatycznego wybierania numerów i przydzielania aktywnego połączenia do wolnego teleankietera

PRACOWNICY

540 PRACOWNIKÓW

W studiach pracuje łącznie 58 teleankieterów. 

Średni staż ankietera w CATI to blisko 2 lata

JAKOŚĆ

CERTYFIKAT PKJPA DLA BADAŃ CATI

Posiadamy certyfikat PKJPA dla badań CATI przyznawany przez Organizację Badania Badania Rynku i Opinii

STUDIO TELEFONICZNE

Od początku istnienia firmy wywiady CATI wykonywane są przez autonomiczny departament CATI

WYPOSAŻENIE

Specjalnie przeszkoleni ankieterzy pod nadzorem managera zespołu CATI przeprowadzają wywiady
w wydzielonym studio badawczym, ze specjalnie przygotowanych stanowisk telefonicznych, korzystając
z pomocy komputera wyposażonego w odpowiednie oprogramowanie, ułatwiające m.in. zadawani  pytań i pozwalające na kodowanie w trakcie wywiadu uzyskanych informacji. 

DOBÓR PRÓBY

Rozdział próby dokonywany jest automatycznie przez serwer sieci komputerowej, a zapis wyników wywiadów dokonywany jest przy zastosowaniu sieci komputerowych terminali sprzężonych z centralą telefoniczną i telefonami ankieterskimi. 

SOFTWARE CADAS

Rozdział próby dokonywany jest automatycznie przez serwer sieci komputerowej, a zapis wyników wywiadów dokonywany jest przy zastosowaniu sieci komputerowych terminali sprzężonych z centralą telefoniczną i telefonami ankieterskimi. 

ORGANIZACJA STUDIA CATI

Dzień pracy laboratorium CATI podzielony jest na dwie czterogodzinne sesje: 

  • 1 sesja: 8:00-14:00
  • 2 sesja: 14:00-21:00

Przebieg prac ankieterskich kontrolowany jest przez managera CATI za pomocą aparatury do podsłuchu rozmów i monitora, do kontroli zapisu odpowiedzi dokonywanego przez ankieterów.

W każdej chwili, na monitorze centralnego komputera można również śledzić zbiorcze zestawienia dotychczasowych rezultatów badania. Metodologia CATI pozwala utrzymać niezwykle staranny nadzór i wysoki poziom kontroli prac ankieterskich. W przypadku badań opartych na krótkim kwestionariuszu, CATI pozwala na bardzo szybką i mało kosztowną realizację badania.

Na każdej sesji obecnych jest kilku Supervisorów sprawujących opiekę nad jakością i wydajnością pracy ankieterów. Kontrolę nad ankieterami ułatwia system monitoringu.

CATI - KONTROLA BADANIA

Do obowiązków supervisorów należy bieżąca kontrola pracy ankieterów na sesji (monitorowanie rozmów, obserwacja poprawności przebiegu sesji zarówno od strony technicznej jak
i merytorycznej, śledzenie statystyk w poszczególnych projektach, śledzenie statystyk ankieterskich).

Średnio na sesji przypada 10 ankieterów na jednego supervisora. Kontroli podlega co najmniej 5% wywiadów co jest raportowane w zbiorczym zestawieniu kontrolnym dla każdego z realizowanych projektów. Kontrola pojedynczego przypadku obejmuje przynajmniej 75% całkowitego czasu trwania wywiadu.

Do obowiązków supervisora należy również bieżące usuwanie ewentualnych uchybień
i reagowanie na sytuacje nieprzewidziane. Praca supervisorów jest nadzorowana przez kierownika studia CATI
m. in. poprzez okresową kontrolę wypełniania standardów jakości przyjętych w studio. Wywiady CATI mogą też być obserwowane przez Klientów.

Dane zgromadzone
w badaniu podlegają dodatkowej kontroli w fazie ich przetwarzania. W tej fazie weryfikowana jest kompletność i spójność logiczna odpowiedzi badanych. Analiza taka stanowić może podstawę wykrycia przypadków nierzetelnej realizacji wywiadów przez ankieterów.

METODY KONTROLI JAKOŚCI PRACY ANKIETERÓW CATI

W trakcie kontroli pojedynczego przypadku Supervisor weryfikuje:

GŁOSoceniane są walory głosowe ankietera

ARTYKULACJĘ I DYKCJĘ oceniany jest właściwy sposób podkreślania, intonowania treści pytań, jak również sposób wypowiadania się

TEMPO MÓWIENIA ocenie podlega dostosowanie tempa mówienia i prowadzenia wywiadu do oczekiwań respondenta

DOKŁADNOŚĆ I ROZUMIENIE TREŚCI  ocenie podlega dokładność i dosłowność, z jaką ankieter odczytuje pytania, jak również sposób ewentualnego odpowiadania na pytania respondenta dotyczące prawidłowego rozumienia ich sensu

ZAANGAŻOWANIE ocenie podlega to, czy ankieter rzeczywiście ma świadomość swej roli i jest zmobilizowany do wykonywania swej pracy na najwyższym poziomie

SWOBODĘ WYPOWIEDZI oceniany jest sposób przeprowadzenia rozmowy, pod względem naturalności
i swobody wypowiedzi Ankietera; Ankieter nie może nadużywać tzw.: „przerywników” ?” (yyyaaa, OK., dobrze, a-ha)

KONTAKT Z RESPONDENTEM  (dopytywanie, bierne słuchanie) – ocenie podlega sposób komunikacji
z respondentem

POPRAWNOŚĆ ZAPISU ODPOWIEDZI chodzi głównie o pytania otwarte, zapis odpowiedzi respondenta powinien jak najwierniej odpowiadać jego treści

Dobór próby

DOBÓR PRÓBY DO BADAŃ CATI

  • Badanie realizowane jest na połączonej próbie telefonów stacjonarnych (20%) i komórkowych (80%), losowanych ze specjalnej bazy numerów wygenerowanych na podstawie zakresów numerów przydzielanych poszczególnym operatorom telekomunikacyjnym (stacjonarnym i komórkowym) przez Urząd Komunikacji Elektronicznej. 
  • Dzięki temu baza zawiera numery wszystkich telefonów, bez względu na fakt czy zostały one kiedykolwiek opublikowane
    w książce telefonicznej.
  • Odpowiednie procedury pozwalają na czasowe wyłączenie
    z losowania telefonów jeszcze nieaktywowanych, oznaczanie i wyłączenie telefonów firmowych, dopisywanie lokalizacji numerów stacjonarnych (z uwzględnieniem podziału na poszczególne gminy) i ustanawianie karencji na telefonach wykorzystywanych w różnych badaniach. 
  • Procedury te stosowane są w sposób ciągły, co zapewnia wysoką aktualność bazy.
  • Baza umożliwia praktyczne stosowanie metodologii losowego doboru numerów telefonów (Random Digit Dialing – RDD), pozwalającej dotrzeć do wszystkich aktywnych telefonów, bez względu na ich lokalizację terytorialną w kraju, w mieście czy na wsi. 
  • Dane z różnych badań wskazują, że dostęp do telefonii (stacjonarnej w gospodarstwie domowym lub komórkowej) ma obecnie ponad 90% mieszkańców Polski – i dzięki wybranej metodzie gromadzenia numerów telefonów osiągamy takie pokrycie populacji badanej – bez względu na lokalizację miejsca zamieszkania respondenta. 
  • Wskaźnik ten nie odbiega od praktycznie osiąganych wskaźników badań face-to-face, a dotarcie przez telefon nie wymaga wiązkowania próby, co powoduje jej zwiększone rozproszenie.

LOSOWANIE NUMERÓW W BADANIACH CATI

Losowanie numerów stacjonarnych do sondażu odbywa się zgodnie z przyjętym warstwowaniem odpowiadającym podziałowi próby ogólnopolskiej na poszczególne województwa (16) i klasy wielkości miejscowości.

Stosowany jest podział na 9 klas: odrębnie wsie i 8 kategorii wielkości miast: do 10 tys., do 20 tys., do 50 tys., do 100 tys., do 200 tys., do 500 tys. do 1 mln. mieszkańców i odrębnie Warszawa.

Biorąc pod uwagę, że nie w każdym województwie występują największe miasta, daje to 103 odrębne warstwy terytorialne. Na tym etapie części wiejskie gmin miejsko-wiejskich są dołączane do warstwy wsi w określonym województwie, a miasta z tych gmin zasilają warstwy miast określonej klasy wielkości w województwie.

Lokalizacja telefonów stacjonarnych (w podziale na gminy) jest w większości przypadków znana z góry, a w przypadkach wątpliwych jest potwierdzana w trakcie wywiadu. W ramach każdego gospodarstwa domowego dobierany jest losowo respondent – przy czym procedura doboru uwzględnia nie tylko jego płeć i wiek, ale i wykształcenie.

LOSOWANIE NUMERÓW W BADANIACH CATI

Telefony komórkowe losowane są jako prosta próba losowa dostępnych spośród całej puli numerów telefonów komórkowych. Lokalizacja terytorialna telefonów komórkowych jest ustalana w trakcie wywiadu, a respondentem jest posiadacz telefonu.

Próba zrealizowana – jak zawsze w przypadku losowego doboru respondenta –  charakteryzuje się losowymi odstępstwami proporcji płci i wieku w porównaniu z badaną populacją. Dlatego też dokonywane jest ważenie poststratyfikacyjne danych, uwzględniające zarówno rozkłady terytorialne jak i płeć, wiek oraz wykształcenie respondenta. W procedurze ważenia uwzględniamy również rodzaj telefonii (stacjonarna / komórkowa).